Kleding fotograferen
Fotografeer je een model of de kleding die het model draagt? In de meeste gevallen beide, toch zal er een focuspunt zijn. Als een modemerk een fotograaf inschakelt voor een fashion shoot dan moet de kleding centraal staan. Kleding fotograferen kan deel uitmaken van een fashion spread in een mode magazine, reclame uitingen zoals billboards of binnen e-commerce. Voor ieder medium en toepassing zijn er regels, richtlijnen en verantwoordelijkheden waar je als fotograaf rekening mee moet houden.
Alles ten dienste van de fashion
Bij kleding fotograferen moet alles kloppen. Het model moet aansprekend zijn en de juiste afmetingen hebben voor de kleding die wordt gefotografeerd. Als de achtergrond in beeld is moet de locatie wat betreft kleur, licht en detail de kleding complimenteren en zeker niet overheersen. De fotograaf zal bij commerciële kleding fotografie soms ook een stapje terug moeten zetten wat betreft artistieke visie. Alle elementen staan namelijk in dienst van de kledingstukken.
Strijken en stomen kan uren besparen
Op een foto met tientallen megapixels is ieder detail te zien. Als kleding uit een grote kist komt met vouwen en kreuken dan zullen deze oneffenheden later gecorrigeerd moeten worden in post-processing. Door vooraf de kledingstukken te strijken of stomen kunnen er vele uren nabewerking bespaard worden. Er zijn handige, draagbare stoom apparaten die professionele stylisten doorgaans in hun standaarduitrusting zullen opnemen.
Technische uitdagingen bij kleding fotograferen
Een fashion designer, modemerk of winkel wil uiteraard dat ieder kledingstuk perfect wordt vastgelegd. Dat is eenvoudiger gezegd dan gedaan, want als kleding fotograaf kom je voor dit soort uitdagingen te staan:
- Chromatische aberratie
- Moiré effect
- Lensflare
- Bokeh
Iedere cameralens heeft beperkingen, de wijze waarop licht breekt kan voor een lichte verschuiving zorgen wat chromatische aberratie genoemd wordt. Als er gedetailleerde patronen zijn met dunne lijnen of puntjes dan kan er een moiré effect ontstaan. Licht dat gereflecteerd wordt in de lens kan voor lensflares zorgen. Bij kleding fotografen waarbij de achtergrond wazig is wordt dit bokeh genoemd. De combinatie van bokeh en lens flares kan erg mooi zijn maar niet altijd geschikt voor fashion shoots waarbij de kleding centraal staat.
Kleding fotograferen binnen e-commerce
Hoewel webshops steeds hogere omzetten draaien ten koste van retail zijn er ook zeker nadelen aan online winkelen. Bij kleding kun je bijvoorbeeld niet eerst even voelen en passen, daarmee moeten kledingstukken goed gefotografeerd worden om de winkelende klant te overtuigen op basis van representatieve fotografie. Amateuristische foto’s spreken niet aan, té gestileerde foto’s schieten hun doel weer voorbij. Je wilt klanten verleiden kleding te kopen met een minimaal risico op retourzending.
Hoe fotografeer je kleding zonder model?
Een model zonder kleding is eenvoudiger om te fotograferen dan kleding zonder model. De meest eenvoudige manier om een shirt te fotograferen is in de studio, op een hangertje met een witte achtergrond. Maar kleding zonder model ziet er vaak niet aantrekkelijk uit op een foto. Bij productfoto’s is het dan weer niet altijd wenselijk om een model te laten zien, in dat geval is het mogelijk de persoon later digitaal te verwijderen of een paspop te gebruiken met realistische proporties.
Bij een kraag kan het een uitdaging zijn om de foto natuurlijk over te laten komen. Als de nek wordt verwijderd ontstaat er een gat in het kledingstuk. De truc om dit te voorkomen is het kledingstuk met model te fotograferen en nog een keer zonder model. De achterzijde (binnenkant) van het kledingstuk wordt dan in Photoshop of een dergelijk pakket in het transparante deel geplaatst. Dit is meer werk maar het levert wel de beste resultaten op.
Zeker in kleding fotograferen voor e-commerce kunnen amateur foto’s wel degelijk een rol spelen. Bijvoorbeeld bij de klantervaringen waar mensen met een ‘normaal’ lichaam zonder studiobelichting de kleding laten zien.
Neutraal voor evergreen kleding fotografie
Coco Chanel introduceerde het ‘kleine zwarte jurkje’, een kledingstuk voor dames dat universeel inzetbaar is. Als de kleding niet het hoofdonderwerp is doe je er als fotograaf goed aan voor meer neutrale kleding te kiezen. Zo kun je vaker gebruik maken van dezelfde kledingstukken zonder dat het opvalt. Met accessoires kun je een evergreen kledingstuk een uniek element geven. Als je helemaal weg bent van een blauwe pantalon met gele stippen en die vaker gebruikt in shoots, dan gaat dit na verloop van tijd toch opvallen.
Productfotografie versus lifestyle fotografie
Producten moeten egaal belicht worden met behoud van detail en een nauwkeurige kleurweergave. Bij lifestyle fotografie wordt de kleding in een meer natuurlijke omgeving geplaatst waarbij de kleuren kunnen afwijken. In deze situatie moet duidelijk zijn hoe de kleding zich vormt naar het lichaam en valt onder verschillende poses. Met name bij wijde kleding zoals galajurken wordt vaak gebruik gemaakt van windmachines om delicate materialen mooi te laten zwieren.